Sprawozdanie z III edycji konferencji SAIE

III edycja konferencji STEAM & AI in Education odbyła się w dniach 9–11 czerwca 2025 roku, łącząc wydarzenia stacjonarne w Krakowie oraz sesję online. Wydarzenie zgromadziło około 150 uczestników reprezentujących 10 krajów – 100 osób uczestniczyło stacjonarnie, a 50 dołączyło zdalnie. Konferencja skupiła się na nowoczesnych metodach edukacji w obszarze STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) i sztucznej inteligencji (AI), podkreślając interdyscyplinarne podejście i etyczne aspekty rozwoju technologii w edukacji.

Konferencja STEAM & AI in Education została zorganizowana przez Politechnikę Krakowską im. Tadeusza Kościuszki, w tym Wydział Informatyki i Telekomunikacji oraz Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej, a także Centrum Pedagogiki i Psychologii (CPiP). Partnerem organizacyjnym było Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon.

Wydarzenie objęte było patronatem honorowym Marszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smółki, Prezydenta Miasta Krakowa dr Aleksandra Miszalskiego oraz Rektora Politechniki Krakowskiej prof. Andrzeja Szaraty. Dodatkowo patronat nad konferencją sprawowało Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie.

Sponsorem głównym wydarzenia była Politechnika Krakowska, a wsparcie finansowe i organizacyjne zapewniły również: Miasto Kraków, inicjatywa Biznes i Nauka w Krakowie oraz Biuro Konferencji i Kongresów Kraków (Convention Bureau).

Dzień 1 – Sztuka, ekspresja i Edukacja 5.0 (Cogiteon)

Dzień pierwszy, otwierający konferencję, był poświęcony roli sztuki i kreatywności w edukacji przyszłości. Panel dyskusyjny „Czy sztuka uratuje edukację?” zgromadził ekspertów podkreślających, że sztuka jest kluczowym narzędziem rozwoju kompetencji miękkich i innowacyjnego myślenia. W panelu wzięli udział reprezentanci Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Muzeum Narodowego w Krakowie. Sesja referatowa ukazała interdyscyplinarne powiązania nauki ze sztuką, np. wpływ zjawisk fizycznych na muzykę czy wykorzystanie astronomii w projektach artystycznych. Praktyczne warsztaty w laboratoriach Cogiteonu wzbogaciły uczestników o doświadczenia z zakresu Edukacji 5.0.

Dzień 2 – HumanTech: Człowiek i technologia (Politechnika Krakowska)

Drugi dzień poświęcony był tematyce integracji człowieka z technologią. Sesje referatowe poruszały tematy zastosowania AI w edukacji, wpływu nowych technologii na rynek pracy i kondycję psychiczną nauczycieli. Prezentowano innowacyjne metody nauczania, takie jak Design Thinking oraz narzędzia cyfrowe wspierające kreatywność uczniów. Warsztaty kosmiczne dla młodzieży (prowadzone przez Pracowników Instytutu Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk), łączyły teorię z praktyką, angażując uczestników w interdyscyplinarne projekty.

Dzień 3 – Sesja online: Global perspectives on Education 5.0, HumanTech and Trust Algorithms

Ostatni dzień odbył się w trybie online, umożliwiając udział międzynarodowym ekspertom i uczestnikom. Poruszono kwestie etyki AI, zastosowań rozszerzonej rzeczywistości, wyzwań edukacji zdalnej oraz interdyscyplinarnych projektów STEAM. Sesja była okazją do globalnej wymiany doświadczeń i dyskusji nad przyszłością edukacji.

Konferencja STEAM & AI in Education potwierdziła znaczenie holistycznego interdyscyplinarnego, humanistycznego podejścia do edukacji zintegrowanej z nowoczesnymi technologiami. Uczestnicy zdobyli wiedzę, inspiracje oraz praktyczne narzędzia do rozwijania kreatywności i kompetencji przyszłości.